Kpsskpds.blogspot.com'a hoşgeldiniz.

İçeriğimiz gün geçtikçe zenginleşiyor. Bu yüzden sık sık ziyaret etmeyi unutmayın. Sizdeki dökümanları da bana gönderirseniz buraya ekleyebilirim. Burayı hep beraber, sınavlara hazırlık için en büyük kaynak arşivi yapalım daha çok insan, daha kolay bir şekilde faydalansın.
Kardeş sitemiz
BenimKelimelerim 'e uğramayı unutmayın;)

1 Mayıs 2007 Salı

KPSS Türkçe Çalışma Soruları

1. “Renk” sözcügü asagidaki cümlelerin hangisinde baska sözcüklerle kaliplasarak “nese, canlilik
ve degisiklik kazandirmak” anlamina gelen bir söz grubu olusturmustur?
A) Bir gün de, ise daha fazla renk vermis olmak için eve büyükçe bir kutu getirdi ve bu

kutuda dinamit oldugunu gizlice hanimina söyledi.
B) Albümde rengi uçmus, kenarlari yenmis, yirtilmaya yüz tutmus bir fotografi vardi.
C) Kadinlar, bu defa onu dükkanin kapisinda yakaladilar, ayni seyi ona açtilar, o renkten

renge girdi, bir sey söyleyemedi.
D) Sanat sahsi oldukça, sahislarin renk renk bir kalabalik oldugu anlasildi.
E) Renkli bir yasantisi vardi, dostlari çok, parasi çok, eglencesi yerindeydi ama yine de

mutlu saymiyordu kendini.

2. Sözün pisirilmesi ne hos bir eylem (I). Yasamin anlami ancak o zaman kendini gösterir (II). Böyle
bir ortamda insan duydugu sevinçle islerini tikir tikir yürütür (III). Baskalarina karsi utanilacak
davranislardan uzaklasmis olur (IV). Sözü tavina getirip söylemek gerekir (V). Sözünü bilen
kisiler ne saygi duyulasi insanlardir (VI). Birinci cümledeki alti çizili sözle anlamca özdes bir söz
hangi cümlede kullanilmistir?
A) II. B) III. C) IV. D) V. E) VI.

3. Asagidaki cümlelerde geçen alti çizili sözcüklerden hangisi mecaz anlamiyla kullanilmistir?
A) Uyaninca bütün yildizlarin söndügünü gördüm.
B) Söktügün bu vidayi atma, isimize yarayabilir.
C) Izmir’in varlikli ve soylu ailelerinden birinin tek erkek çocuguydu.
D) Onu biraz üzdüm ama pisman olup özür diledim.
E) Yolcularin birçogu renksiz insanlardi, kimse tanimiyordu onlari.

4. Asagidaki alti çizili sözcüklerden hangisi gerçek anlami disinda kullanilmistir?
A) Bu binanin biçimi benim hosuma gitmedi.
B) Oraya yapacagimiz geziyi haftaya biraktik.
C) Dikkatle dinledim ama söylediklerinden birsey anlayamadim.
D) Gelenlerin arasinda bellerini dogrultamayacak kadar yasli olanlar da vardi.
E) Evi, sade sesiyle degil vücudu ile de doldurdu.

5. “Yürümek” sözcügü asagidaki cümlelerin hangisinde “mecaz anlamiyla” kullanilmistir?
A) Yaslica bir erkekle biraz sismanca bir kadin, göle dogru yürüyorlardi.
B) Edinilen bilgilere göre iklim degistikçe buz daglari güneye dogru yürüyormus.
C) Çocuk daha bir yasina basmadan yürüdü.
D) Nisan ayinda dallarin en uç kisimlarina bile su yürür.
E) Önceleri korkuyordu ama simdi nesesi yerinde çünkü isleri iyi yürüyor.

6. Bu eserleri devlet emniyet altina alir. Asagidaki cümlelerin hangisinde alti çizili söz grubuyla ayni
anlama gelen bir sözcük kullanilmistir?
A) Bu konuda biz ona güveniyoruz.
B) Bu yollar çok tehlikeli, aman dikkatli ol!
C) Türk genci vatanini korur.
D) Bu insanlar her zaman size yardim eder.
E) Bu siirler her zaman eski önemini koruyor.

7. Bütün sevgileri atip içimden varligimi yalniz ona verdim ben. “vermek” sözcügü asagidaki
cümlelerin hangisinde bu dizedeki anlamiyla kullanilmistir?
A) Yagmur ara vermeden yagiyor, sanki gök yere iniyordu.
B) Eger kendini derslerine verirsen basarili olabilirsin.
C) Ben vatana her seyimi verdim, baska bir sey yok gözümde.
D) Bu yarismadan sonra ona ödülünü o dönemin valisi verir.
E) Bana milletimin verdigi bu degerden çok memnunum.

8. Asagidaki cümlelerin hangisinde terim kullanilmistir?
A) Çocuk bu gece sabaha kadar agladi ve bizi hiç uyutmadi.
B) Bu kitabi okuyunca bazi gerçekleri daha iyi anlayacaksin.
C) Onun bu vurdumduymazligi herkesi çileden çikartiyordu.
D) Renk körü olanlarin ehliyet almasi mümkün degil.
E) Renk vermiyor ama üzüldügü her halinden belli.

9. Asagidaki cümlelerin hangisinde deyim açiklamasi ile kullanilmamistir?
A) Sen bu çocuga fazla yüz veriyorsun, hosgörülü davranip simartiyorsun onu.
B) O, senin yüzüne gülüyor, sana yalandan dost görünüyor, sakin aldanma ona.
C) Onun söyledigi her seyi yapiyor, bir dedigini iki etmiyordu.
D) Bu isi beceremedi, yüzüne gözüne bulastirdi yine.
E) Bu beldede kocaman isler görecegini herkese parmak isirtacak eserler ortaya koyacagini

düsünüyordu.

10. Asagidaki dizelerin hangisinde begenme, takdir vardir?
A) Yillar bir gözyasi olup da kaymis.
B) Ben sana sevmeyi ögretemedim.
C) Böyle güzel gördün mü sen gözlerim?
D) Ben böyle aska ask mi derim.
E) Mecnun misali yanmak gerek.

11. Asagidaki cümlelerin hangisinde ikinci birincinin yorumudur?
A) Rengi sapsari, sanki sarilik geçirmis.
B) Burasi sanki cennet, her sey çok güzel.
C) Aslan gibi çalisiyor, hiç durmak bilmiyor.
D) Sanki hasta, yüzü kizarip bozariyor.
E) Sözü yarida kesti, sonra çekip gitti.
12. l. Ahmet Mithat sanati amacina feda etmis bir yazardir. II. Halkin okuma zevkini artirmak, halki
bilgilendirmek için yazdigi romanlarda olaylarin akisini sik sik keserek bilgi vermeye kalkismasi
roman teknigi bakimindan affedilir bir hata degildir. III. Bunlara ragmen o, halkini seven, topluma
bir seyler vermek için çirpinan bir yazardir. IV. Bütün bu teknik kusurlarina karsin o, yine de çok
okunan bir yazardir. V. Dil yönünden çagdaslarina göre sadedir.
Yazar hakkinda hangi cümleden itibaren olumlu seyler söylenmeye baslaniyor?

A) l B) II C) III D) IV E) V

13. Hangi cümle “baskalarinin yaptigi gibi” anlamini içermektedir?
A) Bir de sen anlat konuyu.
B) Sen bu isi de yap.

C) O da seninle mi gelecek size?
D) Siz bu konuda da yanildiniz.
E) O siirini de çok begenmistim.

14. “Sabir ilmin yarisidir, sabirla koruk helva olur.” Asagidaki cümlelerden hangisi bu yargiyla çelisir?
A) Acele ise seytan karisir, temkinli olmak gerekir.
B) Dikkatli olmalisin, acele giden ecele gider.
C) Ayagini çabuk tutmalisin, sona kalan dona kalir.
D) Yol yürümekle borç ödemekle tükenir, çalismalisin.
E) Üzüm üzüme baka baka kararir, arkadasini iyi seç.

15. I. Yaylaya çikmanin ayri bir zevki vardir köyde. II. Erkenden yola çikilir. III. Anneler çocuklarinin
koynuna ekmek parçasi koyarlar. IV. Yoksa çocuklari dag çarpar. V. Batil bir inanis da olsa bu
gelenek öteden beri sürüp gelmektedir. VI. Yayla, yaslinin gencin nazli sevgilisidir.
Bu parçadaki numaralandirilmis cümlelerin hangisi kendisinden önce gelen cümlede bildirilen isin
nedenini açiklamaktadir?

A) II. B) III. C) IV. D) V. E) VI.

16. Asagidaki dizelerin hangisinde “yasamin sürdürülmesi arzusu” vardir?
A) Ölüm, bu tilsimli diyarlarin çocugu Ölüm, ölümsüzün nazar boncugu
B) Ölümden korkum yok, ayrilik beter Bu dertle düsünüp, kahrolmak yeter
C) Ölümü öldürseler, olmazsa hayata son Ecel kusu yakin gelme uzak kon
D) Günlerim geçiyor, çare yoktur ölüme Ölüm bir gün gelip konacaktir gülüme.
E) Ölüme meydan oku, ölümü sen hiçe say; Özün bagliysa Hakk’a senin ölümün kolay

17. Ifade, yalniz kalbin hareketlerine göre degil, dis dünyanin durumuna göre de degismeli, inisli
çikisli olmalidir. Asagidakilerden hangisi bu cümleyle ayni anlamdadir?
A) Duygu ve düsünceler anlatilirken hem duygusal hem de fiziksel degisimler göz önünde

bulundurularak, tekdüzelikten uzak olunmalidir.
B) Ifadede (anlatimda) en önemli husus, tek düzelikten uzak olmaktir.
C) Anlatim renkli, canli ve ahenkli olmali, anlatimda hem dis dünyaya, hem de iç dünyaya

yer verilmelidir.
D) Ifadede (anlatimda) hayatin inisleri, çikislari gözönünde bulundurulmalidir.
E) Ifade hem kalpten olmali hem de gerçeklere uymalidir.

18. Roman, tiyatrodan ayri bir edebiyat türüdür. Romanda insan yasadigi zaman, yer ve sosyal
çevre içinde derin ve ayrintili bir sekilde ele alinir. Asagidakilerden hangisi bu cümleye en yakin
anlamdadir?
A) Roman, insani yasadigi çevre ile birlikte ele aldigi için tiyatrodan daha etkilidir.
B) Tiyatro romana göre daha kisa bir edebiyat türüdür.
C) Insani daha derin ve ayrintili bir sekilde anlatan roman bu yönüyle tiyatrodan ayrilir.
D) Romanla tiyatro insana bakis açilariyla birbirlerinden ayrilirlar.
E) Roman okunmak için yazildigindan uzun, tiyatro oynanmak için yazildigindan kisadir.

19. Bu eserde psikolojik tahlillere (çözümlere) pek yer verilmemistir. Asagidakilerden hangisi içerik
bakimindan bu cümleyle ayni dogrultudadir?
A) Romanin agirlik noktasini, Karabibik’in günlük hayati olusturur.
B) Âdeta yari hayvansi bir ömür süren Karabibik’in iç dünyasi yoktur.

C) Yazar onun bazi düsünce anlarini anla-
D) Bu romanda kisiler arasindaki sosyal iliskiler ekonomiktir.
E) Romanda tabiat ve esya tasvirlerine de yer verilir.

20. Asagidaki dizelerin hangisinde yanlislarindan dolayi bir kisiye yönelik uyarma söz konusudur?
A) Yutan döseklerden firla, beri gel!
B) Verme dünyalari alsan da bu cennet vatani!
C) Korkma, seninle sona erecektir karanlik!
D) Bos ver artik çilginliklara, kendine gel gayri!
E) Paydos, tüm kötülükler, merhaba nurlu ufuklar!

21. Asagidaki cümlelerin hangisinde gerçeklesmemis bir beklenti söz konusudur?
A) Bildigi bes soruyu dalginliktan yanlis yapmis.
B) Onun bu yil sinavi kazanacagini umuyorum.
C) Takimimiz geçen yil sampiyondu ama bu yil basarili olamadi.
D) Sen bu boyunla basketbol takimina elbette girebilirsin.
E) Onun bu sorulari çözecegini sanmistim.

22. Asagidaki cümlelerin hangisinde neden sonuç iliskisi vardir?
A) Bu isi bitireyim de seninle oynayalim.
B) Istanbul’a gittim de söylediklerini getiremedim.
C) Hastamiz iyi olsun da para önemli degil.
D) Çok sikinti çekmis de kiymetini bilen olmamis.
E) Adam on bes yil dirsek çürütmüs de bizim imrendigimiz bu makama gelmis.

23. Asagidakilerin hangisinde “biri ötekinin açiklayicisi olarak birbirine baglanan” iki yargi verilmistir?
A) Günes batmak üzereyken denizin seyrine doyum olmaz.
B) O, bu sinavda da istedigi basariyi gösteremedi demek ki daha birçok noksani var.
C) Bu sorulari cevaplamak için ter döküyor.
D) Sizi her gün ariyorum, ama siz beni hiç aramiyorsunuz
E) Bu isi bitirdik simdi ötekine baslayabiliriz.

24. Yillardir kosturup duruyorum (l). Bir gaye ugruna kosusturmaktan güzel ne olabilir ki? (II). Bu beni
hayata bagliyor, yasama sevinci veriyor bana (III). Gel gör ki insanlarin çogu kosusturmanin
sebebini anlamiyorlar veya anlamazliktan geliyorlar (IV). Ne çikar hiç kimse anlamasa da ben
hak belledigim yolda yalniz gitmeye kararliyim (V).
Hangi cümlede “yakinma” vardir?

A) l B) II C) III D) IV E)V

25. Yeni dil, nasil yasanilan günlük hayatin içindeyse, gerçek güzellik ve milli ruh da yasanilan
hayatin içindedir. Yukaridaki cümlenin içerdigi yarginin degisik bir ifadesi asagidakilerden hangisi
olabilir?
A) Güzellik ve milli ruh dil gibi hayatin içinde yer alan vazgeçilmez somut gerçeklerdir.
B) Güzellik, gerçeklik ve milli ruh, yeni bir dille anlatilabilir.
C) Yasanilan hayat, güzellik ve milli ruhu içinde bulunduran bir dildir.
D) Yeni düs gibi yasanilan hayat da bir gerçekliktir.
E) Yasadigimiz hayatta güzellige ve milli bir ruha da ihtiyaç vardir.

26. l. Romanin kahramanlarindan biri de yasli bir kadindir. II. Doksan Üç Haiti’ni gören yasli kadin,
etrafindakilere bu harple ilgili bilgiler verir. III. Anilariyla hep geçmiste yasadigi için sirtini tabiata
dönmüstür. IV. Onun için yasamak geçmisi anmaktir. V. Geçmis her seyiyle güzel, her yönüyle
ilgi çekicidir.
Hangi cümlede yargi, nedeniyle birlikte verilmistir?

A) l B) II C) III D) IV E) V

27. Asagidakilerin hangisinde bir kosula bagli olma niteligi vardir?
A) Sen açilip gülersin, belki ömür boyunca
B) Ben çok perisan oldum, seni kaybedince.
C) Ancak mutlu olurum, sen de mutlu olunca.
D) Ben arayip dururum, seni yillar boyunca.
E) Yalniz seni severim, ben bir ömür boyunca.

28. Bugüne kadar Batililasmanin bizlere neler kazandirdigi üzerinde çok durulmus. Fakat her
nedense Batililasmanin bize neler kaybettirdigi üzerinde pek durulmamistir. Bu yargidakine
benzer bir olumluluk-olumsuzluk iliskisi asagidaki cümlelerin hangisinde vardir?
A) Insanin iyisi de olur kötüsü de, biz iyilerden yana olalim.
B) Bilim ne kadar faydaliysa cehalet de o kadar kötüdür.
C) Görgülü insan sevilir, fakat görgüsüz, asla…
D) Televizyon yerine göre yapici, yerine göre yikici ama hep yapiciligina dikkat çekiliyor,

yikiciligina deginilmiyor
E) Inanan insanla, inanmayan arasinda çok fark vardir; inanan daima kararli, inanmayan
zararlidir

29. Eserlerinde kolaya kaçmayan; mutlaka özgün bir fikir, ileriye dogru tutulmus bir isik bulunduran
bir yazar, kaliciligin anahtarini bulmus demektir. Asagidakilerden hangisi bu cümleye en yakin
anlamdadir?
A) Kolaya kaçmayan yazar zoru basarir ve sonsuza dek yasar.
B) Her yazar, eserleriyle kaliciligi yakalayabilir.
C) Kendini yenilemeyen yazar basarili olamaz.
D) Yazarin basarisi verdigi eserlerin begenilmesiyle
E) Eserleriyle kendini ve zamanini asma mücadelesi veren yazar öldükten sonra da yasar.

30. Asagidaki dizelerin hangisinde sair korkusunu dile getirmektedir?
A) Kaldirimlar kimsesiz yalnizlarin annesi.
B) Yürüyorum ardima bakmadan yürüyorum.
C) Kara gökler kül rengi bulutlarla kapanik.
D) Üstün çile dev gibi gelip çatti birden tos!
E) Sukut gibi kimsesiz, çiglik gibi hürsünüz.

31. “Güçlü bir karikatürün yaziya ihtiyaci yoktur.” Asagidakilerden hangisi bu cümleyle anlamca ayni
dogrultudadir?
A) Yazi, karikatürün güçsüzlügünün belirtisidir.
B) Karikatürle yazi birbirini tamamlar.
C) Yazi karikatüre güç katar ama yazisiz karikatürler daha ilginçtir.
D) Güçlü karikatürüstler yaziyi da ilginç bir sekilde kullanilabilir.
E) Her karikatürüst ayni zamanda iyi bir yazardir.

32. Asagidaki cümlelerin hangisinde bir seyi onaylama anlami vardir?
A) Git gidebilirsen bu engelleri asarak!
B) Bu görüse katilmak, bu görüsü desteklemek gerekir mi?
C) Size bu konuda hak vermemek elde degil.
D) Bu eserlerin güzelligi göz kamastiriyor.
E) Ben asla söylenilenlere kulak vermem ve onlari dikkate almam.

33. I. Bakkali, kahveciyi, Beybaba’yi dinlerken, gerçekle burun buruna geliriz. II. Diger kisilerin de
konusmalari kendi durumlarina göredir. III. Yazar, hoppa kizi konustururken onu daha gülünç
göstermek için, kisisel bir çaba gösterir. IV. Yazar bu piyesinde günlük hayati anlatmayi
amaçladigi için sanatli hiçbir anlatima basvurmamistir. V. Yazar günlük hayati sokagin diliyle
verir.
Hangi cümle “Yazar, esere kendi duygularini, görüslerini de katmistir.” cümlesindeki yargiya
benzer bir yargi vardir?

A) l B) II C) III D) IV E) V

34. Eger bir filmi seyrettikten sonra anlamak için bir daha seyretmek, bir romani, bir siiri okuduktan
sonra bir daha okumak istiyorsaniz, seyrettiginiz film ve okudugunuz roman ve siir güzeldir.
Asagidakilerden hangisi bu parçada anlatilanlarla ayni dogrultudadir?
A) Sanat eserlerinde güzellik, onlarin insanlari etkilemesine baglidir.
B) Ilk okunusta anlasilmayan ikinci bir okuma istegi uyandiran sanat eserleri güzeldir.
C) Her sanat eserinin güzel bir yani vardir.
D) Sanat eserleri insanlari etkiler, onlara iyiyi, dogruyu gösterir.
E) Her sanat eseri insana iyiyi, güzeli anlatmali.

35. Asagidaki cümlelerin hangisinde begeni, övgü daha belirgin bir biçimde ortaya konmustur?
A) Bu siirleri iki kez dikkatli bir sekilde okudum, bu siirlerden çok sey ögrendim.
B) Böyle bir eserin benzeri bulunmaz, çünkü bu eser iki yüz yil önce yazilmis.
C) Güzel mi güzel, iyi mi iyi bir insanla karsilasmistim.
D) Buraya gelenlerin hepsi neseli, hepsi mutlu görünüyordu.
E) Siz de kabul etmelisiniz ki insanin her ani ayni olmaz.

36. “Ben kendi hesabima sanatim olmadan yasayamam. Ama, bu sanati her seyin üstüne koymus
da degilim. Tersine, onsuz edemeyisim, onun beni herkesle bir etmesi ve oldugumdan baska
türlü olmaksizin herkesle bir düzeyde yasatmasidir,”
Bu parçada sanatin hangi yönü üzerinde durulmaktadir?

A) Sanatçiyi toplumla özdeslestirmesi.
B) Sanatçiya özgülügü.
C) Sanatçiyi basariya götürmesi.
D) Sanatçidan sanatçiya degismesi.
E) Sanatçinin varliginin sebebi olmasi.

37. Sizi asmak için çalisanlara kizmayiniz. Sîz bir noktaysaniz, nokta olmaktan kurtarmak isteyen
insanlar elbette bu hedefin ötesine geçmek için yarisacaklardir. Böyle olmasaydi insanlar hep
ayni noktanin etrafinda dönüp dururlardi.
Bu parçada vurgulanmak istenen asagidakilerden hangisidir?

A) Kisilerin birbirini asma mücadelesinin dogal oldugu ve ilerlemenin ancak bu sekilde

olabilecegi.
B) Insanlarin yillarca birbiriyle mücadele edecegi.
C) Teknolojik savasin insanlari birbirine düsürdügü.
D) Insanlarin iyiye ulasim mücadelesi verdigi.
E) Her mücadelenin bizi kendimizden uzaklastirdigi; bu yüzden mücadeleden kaçmak

gerektigi.

38. Su bir gerçek ki roman artik eskisi gibi okunmuyor. Romanlar üzerinde konusulmuyor ve
yazilmiyor. Kimse filanca yeni bir roman yazmis veya yeni bir roman satin aldim diye
heyecanlanmiyor. Çünkü toplumun ilgileri baska noktalara yöneldi.
Bu parçaya göre, romana karsi ilgisizligin sebebi nedir?

A) Romanin eskisi gibi okunmamasi
B) Günümüz sartlarinin, insanlarin ilgilerini romandan uzaklastirmasi
C) Gerçekçi romanlar yazilmamasi
D) Roman yazari sanatçilarin azalmasi
E) Romanin diger türlere göre daha uzun olmasi

39. “Atatürk’ün Nutuk’unda adlari anlatilan bütün kisiler, ancak romanlarin canlandirabilecegi bir
güçle son derece canli olarak çizilmislerdir. Kitabin kisileri her zaman, her toplumda görülebilen,
kolaylikla taninmalarini saglayan, yönleriyle ele alinmislardir. Bu bakimdan Nutuk un yapisi
evrensel bir kurulus tasir. Bu kisileri Atatürk, kisilikleriyle ugrasmadan, yalnizca tutumlari ve
davranislari ile tanitir. Bu da Nutuk’un bir sanat e-seri olmasinin nedenlerinden biridir.”
Yukaridaki parça asagidakilerden hangisini vurgulamak için yazilmistir?

A) Atatürk’ün büyük bir sanatçi oldugunu.
B) Nutuk’un sanat degeri tasiyan bir eser oldugunu.
C) Nutuk’taki kisilerin basarili oldugunu.
D) Nutuk’ta olaylarin yansiz bir tutumla yansidigini.
E) Nutuk çapinda bir eserin yazilamadigini.

40. “Bir uygarligin dogusunda etkin olan ilk öge insan, ikinci öge ise dogadir. Doga, insan
çalismalarinin yönünü belirler. Agaç olmayan yerde agaçla, tas olmayan yerde tasla ilgili
yaratmalar da olmaz. Orda doga insanlara ne vermisse, nelerden yararlanma olanagi saglamissa
uygarlik ona yönelir.”
Yukaridaki parçada asagidakilerden hangisi vurgulanmistir?

A) Uygarliklari doga güzelliklerinin dogurdugu.
B) Uygarliklarin çok geç gelistigi.
C) Uygarliklara doganin yön verdigi.
D) insanlar için doganin önemli oldugu.
E) Doganin insanlara büyük nimetler sundugu.

41. Bilim ile sanat; biricik gerçek olan dogrunun en yüce ürünü olan insanin gizleri ile ugrasir. Bu gize
us yoluyla ulasir. Bu gize varmak için us (akli) kullanilir. Atina ve Roma Uygarliklari, bu us
kullanilarak bilimde ve sanatta doruga ulasmistir.
Yukaridaki parçada vurgulanmak istenen asagidakilerden hangisidir?

A) Bilim ve sanat doganin gizlerini arastirir.
B) Bilimde ve sanatta basariya ancak akilla ulasilabilir.
C) Akil insan için en büyük sermayedir.
D) Bilim Roma’da gelismistir.
E) Bilim ve sanatta basariya ulasmak, geçmis uygarliklari bilmeye bagladir.

42. I. Tek bir insanin öyküsü bütün insanlarin da öyküsüdür. II. Romanda ve öyküde birçok kisinin
hayatlari anlatilir. III. Çesitli olaylarla çesitli tiplerle karsilasiriz. IV. Bu tipler, bu insanlar aslinda
tek bir kaynaga baglidir. V. Bundan ötürü tek kisiden de bahsetse, roman ve öykü bütün
kisilerden bahsetmis olmaz mi?
Parçada asil anlatilmak istenen hangi cümlede verilmistir?

A) l B) II C) III D) IV E) V

43. Asagidaki cümlelerin hangisinde “ayrinti” sözcügü yerine “ayrim” sözcügünü koymak gerekir?
A) Ayrintilari atiyorum geriye güzel bir öykü kaliyor.
B) Güzelle çirkin arasindaki ayrintiyi bilmeyen sanattan anlamaz.
C) Ayrintilarla fazla ilgilendigin için önemli olani vurgulayamiyorsun.
D) Senin söyledigin önemsiz bir ayrinti, onu bu öyküye almasam da olur.
E) Sorular yazilirken seçeneklerdeki ince ayrintilara dikkat edilmelidir.

44. Asagidaki cümlelerde geçen alti çizili sözcüklerden hangisi anlamina uygun kullanilmistir?
A) Alisilmis degerlerin disina çiktiklari için bu öyküleri azimsamak, yakisik alan bir davranis

degildir
B) Bu inancin getirdigi isik çagdan çaga yankilanip durdu.
C) Demetevler’de evlerin birbirine yaklasik yapilmasi hos bir görünüm vermiyor.
D) Bu dergide yayinlanacak olan makalemde durum açikça anlatiliyor.
E) Bu konuyu birlikte hazirlamak görüs ayriligindan ötürü güçlesmektedir.

45. “Degin” sözcügü asagidaki cümlelerin hangisinde yanlis kullanilmistir?
A) Insan besikten mezara degin bir yolcudur.
B) Bunu ben ölünceye degin bir sir olarak saklayacagim.
C) Siz gelinceye degin ben burada beklerim.
D) Her seyi yazabilecek degin kendini özgür hissediyor.
E) Isi bitirinceye degin bu sikinti sizinledir.

46. Bir ise eleman alinirken parti, mezhep, din, irk gibi ayricaliklarin dikkate alinmamasi gerektigini
belirtmisti. Bu cümledeki anlatim bozuklugu nasil giderilebilir?
A) “Bir” sözcügü yerine “herhangi bir” denilerek.
B) “eleman” yerine “görevli” denilerek.
C) “alinirken” yerine “alirken” denilerek.
D) “ayricalik” yerine “ayriliklarinin” denilerek.
E) “dikkat alinmamasi” yerine “önemsenmemesi” denilerek.

47. “esdeger” sözcügü asagidaki cümlelerin hangisinde yanlis kullanilmistir?
A) Bu iki ürün besin yönünden esdegerdir.
B) Bu sivida yüz gram C vitaminine esdeger vitamin vardir.
C) Yüz gram altin acaba kaç gram gümüse esdegerdir.
D) Tarihin altin çagina göz atmak, ilginç sonuçlarla karsilasmaya esdegerdir.
E) Bu iki dag esdeger yüksekliktedir saniyorum.

48. Asagidaki cümlelerin hangisinde anlatim bozuklugu yoktur?
A) Adam biraz düsündü, sonra yola devam etti.
B) öyküleri begendik, iki kere göz gezdirdik.
C) Burada park etmek, beklemek yasaktir.
D) Yanardag kelimesinin adina daha önce rastlanmaz.
E) Devamli ve sürekli ayni seyleri yineleyip tekrarliyor.

49. Asagidaki cümlelerin hangisinde “sonucunda” sözcügünün yerine “sonunda” sözcügünü
kullanamayiz?
A) Bu kentteki olaylarin gerçek yüzü yapilan kovusturma sonucunda ortaya çikacaktir.
B) Buradan çikardigim sonuca göre sorunlu ailelerden gelen ögrenciler basarisiz oluyor.
C) Anarsik eylemler sonucunda nice erlerimiz sehit oldu.
D) Bu isin sonucunda biz de maddi yönden ferahlayacagiz.
E) Romanin sonucunda herkes ölüyor, sadece ikinci plandaki kahramanlar hariç.

50. Oraya, arkadasimi tebrik etmek ve hem de yardimlarindan dolayi ona tesekkürlerimi sunmak için
gidecegim. Cümlesindeki anlatim bozuklugu neden kaynaklanmaktadir?
A) Gereksiz baglaç kullanilmasindan.
B) Yanlis tamlama kurulmasindan.
C) Özne eksikliginden.
D) Nesne eksikliginden.
E) Dolayli tümleç eksikliginden.

CEVAP ANAHTARI

1. A 11. A 21. E 31. A 41. B
2. D 12. C 22. E 32. C 42. A
3. E 13. A 23. B 33. C 43. B
4. E 14. C 24. D 34. B 44. E
5. E 15. C 25. A 35. C 45. D
6. C 16. C 26. C 36. A 46. D
7. C 17. A 27. C 37. A 47. D
8. D 18. C 28. D 38. B 48. A
9. E 19. B 29. E 39. B 49. B
10. C 20. D 30. B 40. C 50. A

Hiç yorum yok: