Kpsskpds.blogspot.com'a hoşgeldiniz.

İçeriğimiz gün geçtikçe zenginleşiyor. Bu yüzden sık sık ziyaret etmeyi unutmayın. Sizdeki dökümanları da bana gönderirseniz buraya ekleyebilirim. Burayı hep beraber, sınavlara hazırlık için en büyük kaynak arşivi yapalım daha çok insan, daha kolay bir şekilde faydalansın.
Kardeş sitemiz
BenimKelimelerim 'e uğramayı unutmayın;)

1 Mayıs 2007 Salı

Anayasa Hukuku Test Soruları 4

-) 1921 Anayasası ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Milli egemenlik ilkesi benimsenmiştir
B) İl ve nahiyelerde yerinden yönetim ilkesi kabul edilmiştir.
C) Yasama ve yürütme kuvvetleri TBMM’de toplanmıştır.
D) Sosyal devlet ilkesi benimsenmiştir.
E) Meclis bakanları gerektiğinde değişterebilmektedir.

——————————————————————————–
2-) Türkiye’de tek dereceli seçim ilk kez hangi seçimlerde
uygulanmıştır?
A) 1942
B) 1946
C) 1950
D) 1962
E) 1966

——————————————————————————–
3-) 1982 Anayasasının hazırlanması sürecinde kurulan Danışma
Meclisinin kaç üyesi vardır?
A) 160
B) 200
C) 40
D) 120
E) 450

——————————————————————————–
4-) Milletlerarası andlaşmaları onaylama ve yayımlama yetkisi kime
aittir?
A) Cumhurbaşkanı
B) Bakanlar Kurulu
C) TBMM
D) Başbakan
E) Dışişleri Bakanı

——————————————————————————–
5-) 2001 değişikliği ile Anayasa Mahkemesinin anayasa
değişikliklerinde iptale karar verebilmesi için ne kadar oy
çoklugu şart koşulmuştur?
A) Üçte iki
B) Beşte üç
C) Üçte bir
D) Beşte iki
E) Beşte dört

——————————————————————————–
6-) KHK’lar ne zaman yürürlüğe girerler?
A) Cumhurbaşkanı tarafından imzalandıkları gün
B) Resmi Gazetede yayımlandıkları gün
C) TBMM tarafından kabul edildikleri gün
D) Bakanlar Kurulunun hazırladığı gün
E) Resmi Gazetede yayımlandıktan 45 gün sonra

——————————————————————————–
7-) Milli Birlik Komitesi tarafından çikarilan 157 ve 158 sayılı
kanunlarla kurulmuş bulunan Kurucu Meclis, Milli Birlik Komitesi ve
Temsilciler Meclisi olarak iki kanattan meydana geliyordu.
Temsilciler Meclisi üyelerinin seçimi hakkında aşağıdakilerden
hangisi yanlıştır?
A) Üyelerinin bir bölümünün bir çesit iki dereceli seçimle
belirlenmesi
B) Siyasi partilerin kendi seçtikleri temsilcilerinin mecliste yer
alması
C) Üyelerin tamamının Milli Birlik Komitesi tarafından seçilmesi
D) Devlet Başkanı‘nın da seçimlerde etkili olması
E) Üniversiteler, barolar, yargı organları gibi kuruluşların
temsilcilerinin de mecliste yer alması

——————————————————————————–
8-) Çağdaş sosyal devlette vergi yükünün adaletli ve dengeli
dağılımı aşağıdakilerden hangisinin amacıdır?
A) İktidar partilerinin
B) Bütçe Kanununun
C) Maliye Politikasının
D) İktisadi Politikanın
E) Sosyal politikanın
——————————————————————————–
9-) Seçim süresince ve seçimden sonra, seçim konularıyla ilgili
bütün yolsuzlukları, şikayet ve itirazları inceleme ve kesin
karara bağlama yetkisi, aşağıdaki yargı organlarından hangisine
verilmiştir?
A) Anayasa Mahkemesi
B) Yüksek Seçim Kurulu
C) Yargıtay
D) Danıştay
E) Bölge İdari Mahkemeleri
——————————————————————————–
10-) Son Osmanlı Mebusan Meclisinde çogunluk aşağıdaki grupların
hangisinin elindeydi?
A) Müdafaa-i Hukukçular
B) Genç Osmanlılar
C) Hürriyet ve İtilaf
D) Cumhuriyet Halk Fırkası
E) Serbest Fırka
——————————————————————————–
11-) 2001 değişikliği ile siyasi partilerin kapatılması konusunda
aşağıdakilerden hangisi tanımlanmıştır?
A) Odak haline gelme
B) Konumunun belirlenmesi
C) Kesin karar
D) Mali denetim
E) Faaliyet alanı
——————————————————————————–
12-) Anayasa değişikliklerinde zorunlu yada ihtiyari halkoylaması
değişikliğin Resmi Gazetede yayımlanmasından ne kadar sonra
yapılır?
A) 50 gün sonraki ilk pazar günü
B) 60 gün sonraki ilk pazar günü
C) 80 gün sonraki ilk pazar günü
D) 100 gün sonraki ilk pazar günü
E) 120 gün sonraki ilk pazar günü
——————————————————————————–
13-) Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin kuruluş, teşkilat ve
çalisma esasları ile personel atama işlemlerinin düzenlenmesi
konularında, hangi yürütme işlemi çikarilabilir?
A) Kanun hükmünde kararname
B) Üçlü kararname
C) Bakanlar Kurulu kararnamesi
D) Cumhurbaşkanlığı kararnamesi
E) Yönetmelik
——————————————————————————–
14-) TBMM bir yasama yılında en çok kaç ay tatil yapabilir?
A) 1
B) 2
C) 3
D) 4
E) 5
——————————————————————————–
15-) Aşağıdaki anayasalardan hangisi döneminde, somut norm
denetiminde, Anayasa Mahkemesine “olayla sınırlı ve yalnız
tarafları bağlayıcı” karar verme yetkisi tanınmıştır?
A) 1876
B) 1921
C) 1924
D) 1961
E) 1982
——————————————————————————–
16-) Cumhurbaşkanının cezai sorumsuzluğu ile ilgili olarak
aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Cumhurbaşkanı vatana ihanetle suçlanması halinde Anayasa
Mahkemesi tarafından Yüce Divan sıfatıyla yargılanır.
B) Cumhurbaşkanı görevi dışındaki suçlardan dolayı sorumlu
değildir.
C) Cumhurbaşkanının vatana ihanetten ötürü suçlandırılmasına,
TBMM üye tam sayısının en az dörtte üçü karar verebilir.
D) Yüce Divana sevk edilen Cumhurbaşkanının görevde kalıp
kalmayacağı konusunda açıklık yoktur.
E) Cumhurbaşkanı, vatana ihanet teşkil eden suçlardan dolayı cezai
bakımdan sorumludur.
——————————————————————————-
17-) Cumhurbaşkanlığı makamının ölüm, çekilme veya başka bir
sebeple boşalması halinde yenisi seçilinceye kadar,
Cumhurbaşkanlığına hangi makam vekillik eder?
A) Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı
B) Başbakan
C) Anayasa Mahkemesi Başkanı
D) Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri
E) Devlet Denetleme Kurulu Başkanı
——————————————————————————–
18-) Anayasaya uygunluk denetiminde denetim konusu olan normun,
aşağıdakilerden hangisine uygun olması aranmaz?
A) Anayasanın Başlangıç Metnine
B) Kurucu iktidarın gerekçesine
C) Hukukun genel ilkelerine
D) Anayasaya
E) Atatürk ilke ve inkılaplarına
——————————————————————————-
19-) Belli bir eylem için, o eylemin işlenmesinden sonra özel bir
mahkeme kurulması, hukuk devletinin hangi ilkesine aykırılık
oluşturur?
A) Cezai sorumluluğun şahsiliği
B) Yürütme işlemlerinin yargısal denetimi
C) Kanuni hakim güvencesi
D) Suç ve cezaların kanuniliği
E) Yasama işlemlerinin yargısal denetimi
——————————————————————————–
20-) Yasama ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Kanunla düzenleme alanı konu itibariyle
sınırlandırılmamıştır.
B) Anayasaya aykırı olmamak koşuluyla her şey bir kanun konusu
olabilir.
C) Yasama organı bir konuyu dilediği ölçüde ayrıntılı
düzenleyebilir.
D) Yasama organı, kanunla yeni bir bakanlık kuramaz.
E) Yasama organı devletin faaliyet alanı içindeki bir ilişkiyi bu
alandan çikarabilir.
——————————————————————————–
21-) 1982 Anayasası‘na göre Meclis Başkanının üçüncü
oylamada seçilebilmesi için gerekli olan üye tamsayısı oranı ne
kadardır?
A) Üçte iki
B) Beşte üç
C) Dörtte üç
D) Beşte dört
E) Salt çogunluk
——————————————————————————–
22-) Anayasanın, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliginin
düşmesine ilişkin 84. maddesinde, 23.07.1995 tarihinde yapılan
değişiklikten sonra ortaya çikan yeni metne göre, aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Partisinden istifa ederek başka bir partiye giren milletvekilinin,
milletvekilliği düşer.
B) Milletveklliği, kesin hüküm giyme veya kısıtlanma durumlarında
genel kurulun kararına gerek olmaksızın düşer.
C) İstifa eden milletvekilinin, milletvekilliği kendiliğinden
düşmez.
D) Temelli olarak kapatılan siyasi partinin, kapatılmasına ilişkin
davanın açıldığı tarihte, parti üyesi olan tüm
milletvekillerinin üyeligi düşmez.
E) Milletveklliğinin düşmesi, bazı durumlarda, genel kurulun bu
yönde karar vermesine bağlıdır.
——————————————————————————–
23-) Aşağıdakilerden hangisi milletvekili olmadığı halde, yasama
sorumsuzluğu ve yasama dokunulmazlığından yararlanır?
A) Başbakanlık müsteşarı
B) Milletvekili olmayan bakanlar
C) Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri
D) Meclis muhabirleri
E) Anayasa Mahkemesi Başkanı
——————————————————————————–
24-) Kanunların anayasaya uygunluğunun denetimi kavramının ortaya
çikmasi için ilk ve zorunlu şart aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yazılı ve sert bir anayasanın varlığı
B) Anayasa Mahkemesinin bulunması
C) Hukuka saygılı bir yönetimin bulunması
D) Gelişmiş bir hukuk bilincine sahip olunması
E) Maddi olanakların yeterli olması
——————————————————————————–
25-) Aşağıdaki anayasalardan hangisi, yürütmeyi hem bir
“görev”, hem bir “yetki” olarak tanımlamıştır?
A) 1876 Anayasası
B) 1921 Anayasası
C) 1924 Anayasası
D) 1961 Anayasası
E) 1982 Anayasası
——————————————————————————–
26-) Federal devletlerde iki meclis sistemi, federal yapının
vazgeçilmez bir unsurudur. Bu sistemlerde meclislerden biri, nüfus
esasına göre halkı temsil eder.
Diğer meclis, aşağıdakilerden hangisini temsil etmek için
kurulmuş olabilir?
A) Cumhurbaşkanını
B) Federal devleti
C) Soyluları
D) Seçkinleri
E) Azınlıkları
——————————————————————————–
27-) Sıkıyönetim ilanına yetkili olan kurum, aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Cumhurbaşkanı
B) Milli Güvenlik Kurulunun görüşü alındıktan sonra,
Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu
C) Milli Güvenlik Kurulunun görüşü alındıktan sonra, Genel
Kurmay Başkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu
D) Milli Güvenlik Kurulu
E) Milli Güvenlik Kurulu görüşü alındıktan sonra, derhal
toplantıya çagirilan Türkiye Büyük Millet Meclisi
——————————————————————————–
28-) Anayasa Mahkemesine göre, bir düzenleyici işlemin, anayasanın
öngördügü anlamda bir Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde
Kararnamesi olabilmesi için aşağıdaki şartlardan hangisini
taşiması gerekir?
A) Danıştayın incelemesinden geçirilme
B) Hürriyetleri hiçbir şekilde sınırlamama
C) Ülkenin tümünde geçerli olma
D) Olağanüstü hal süresince yürürlükte kalma
E) Başbakan başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulunca yapılma
——————————————————————————–
29-) Aşağıdaki yürütme işlemlerinden hangisi, yargı denetimi
dışında tutulmuştur?
A) Bakanlar Kurulu Kararnamesi
B) Tüzükler
C) Yüksek Ögretim Kurulu Yönetmelikleri
D) Cumhurbaşkanılğı Kararnamesi
E) Bakanlık Yönetmelikleri

——————————————————————————–
30-) Yürütme organının işlemleri, ister sübjektif, ister
düzenleyici işlemler olsun, daima o alanı önceden düzenlemiş olan
bir kanuna dayanmak zorundadır. Oysa, yasama işlemlerinin bu anlamda
anyasaya dayanması zorunlu olmayıp, anyasaya aykırı olmaması
yeterlidir.
Bu açıklama, yasama yetkisinin hangi özelligini belirtmektedir?
A) Genelliği
B) Asliliği
C) Devredilmezliği
D) Objektifliği
E) Sürekliliği

CEVAPLAR

1-)D2-)B3-)A4-)A5-)B6-)B7-)C8-)C9-)B10-)A11-)A12-)E13-)D14-)C15-)D16-)B17-A18-)B19-)C20-)D21-)E22-)A23-)B24-)A25-)E26-)B27-)B28-)D
29-)D30-)B

1. Aşağıdakilerden hangisi 1921 anayasasının özelliklerinden değildir?


A) Yasama, yürütme ve yargı yetkileri mecliste toplanır
B) Türk tarihinin en kısa anayasasıdır
C) İlk ve tek yumuşak anayasasıdır
D) Çok partili rejim uygulanıştır
E) Meclis çalismalarina ara vermeyeceği kararı alınmıştır


2. 1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu (Anayasası) ağıdakilerden hangisi tarafından hazırlanmıştır?


A) Kurucu meclis
B) Yürütme organı
C) İkinci TBMM
D) Bakanlar kurulu
E) Hiçbiri


3. Aşağıdakilerden hangisi 1924 Anayasasının özelliklerinden değildir?


A) Yasama ve yürütme yetkileri TBMM’de toplanmıştır
B) Mahkemelerin bağımsızlığı ve yargıç güvencesi düzenlenmiştir
C) Başkentin Ankara olduğu hükmü getirilmiştir
D) Meclisin her zaman hükümeti denetleyeceği ve onu görevine son verebileceği düzenlenmiştir
E) Hükümetin meclisin görevine son verme yetkisinin olduğu düzenlenmiştir

4. Anayasanın üstünlügü ilkesi doğrultusunda kanunların anayasaya uygunluğunu denetlemek maksadıyla 1961 anayasasında aşağıdaki kurumlardan hangisi kurulmuştur?


A) Devlet planlama teşkilatı
B) Üniversite
C) Anayasa mahkemesi
D) TRT
E) Hiçbiri


5. Aşağıdakilerden hangisi 1924 - 1961 anayasalarının farklarından değildir?


A) 1924 anayasası milliyetçi devlet kavramını benimsemiştir. 1961 anayasası Türk milliyetçiliği kavramını benimsemiştir


B) 1924 anayasası çogunlukçu demokrasiyi benimsemiştir. 1961 anayasası çogulcu demokrasiyi benimsemiştir.
C) 1924 anayasasında Anayasa Mahkemesi kurulmamıştır. 1961 anayasasında Anayasa Mahkemesi kurulmuştur
D) 1924 anayasası hukuk devleti ilkelerine yer vermemiştir. 1961 anayasası açıkça hukuk devleti ilkelerini belirtmiştir.
E) Her iki anayasada da devletin şekli Cumhuriyet olduğu belirtilmiştir.


6. Yasama ve yürütme kuvvetlerinin yürütme organlarında birleşmesi hangi yönetim biçiminde görülür?


A) Başkanlık Sistemi
B) Monarşi ve diktatörlük
C) Parlamenter Rejim
D) Meclis Hükümeti
E) Hiçbiri


7. Aşağıdakilerden hangisi Anayasaların aşirı düzenleyici veya kazuistik bir yöntemle hazırlanmasının sebep olduğu sakıncalardan değildir?


A) Aşırı düzenleyici bir anayasa daha kısa bir süre içinde sosyal gelişmenin gerisinde kalır
B) Değişen ihtiyaçlar sık sık anayasa değişikliğini gerekli kılabilir
C) Aşirı düzenleyici anayasalar, daha istikrarlı ve daha uzun ömürlü anayasalardır
D) Anayasanın katılılığı sebebiyle anayasal değişikliğin her zaman mümkün olmaması, toplumda sıkıntılar yaratabilir
E) Aşirı düzenleyici bir anayasa, amacı olan daha istikrarlı bir sosyal düzeni gerçekleştirecek yerde, istikrarsızlık bir siyasal ortama yol açabilir


8. 1961 anayasası için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Çoğunlukçu demokrasi anlayışı benimsenmiştir
B) Kuvvetler birliği ilkesini benimsemiştir
C) Temel hak ve hürriyetlere yer vermemiştir
D) Hukuk devleti ilkelerini benimsemiştir
E) Sosyal devlet ilkelerini yer vermemiştir


9. Aşağıdakilerden hangisi kurucu meclisin görevlerinden değildir?


A) Yeni anayasayı ve anayasanın halkoyuna sunulan kanunu hazırlamak
B) Anayasanın ilkelerine uygun siyasi partiler kanunu hazırlamak
C) Seçim kanunu hazırlamak
D) Milli Güvenlik konseyince kabul edilerek yayınlanan bildiri ve karar hükümlerinin anayasaya uygunluğunu denetlemek
E) TBMM kurulup göreve başlayıncaya kadar kanun koyma, değiştirme ve kaldırma suretiyle yasama görevlerini yerine getirmek

10. Aşağıdakilerden hangisi 1961 ve 1982 anayasasının farklarından değildir?


A) 1961 temsilciler meclisi daha temsili bir nitelik taşır
B) 1982 sisteminde halkoyuna sunulan anayasa tasarısının kabul edilmemesi halinde ne yapılacağı açıkça belirtmiştir
C) 1961 halkoylamasının aksine, 1982 halkoylamasında anayasanın kabulü ile Cumhurbaşkanı seçimi belirtilmiştir
D) 1961haloylamsında siyasal partiler kamuoyu oluşturmakta aktif bir rol oynamışlardır
E) Hiçbiri

11. Aşağıdakilerden hangisi 1961 ve 1982 anayasalarının benzerliklerinden biri değildir?


A) Her iki anayasada askeri müdahaleler sonucu oluşmuştur
B) Her iki anayasanın da hazırlanmasında siyasi partilerin etkisi yoktur
C) Her iki anayasada sivil kanadın, Bakanlar kurulunun kurulması ve düşürülmesine ilişkin yetkileri yoktur
D) Her iki durumda da kurucu meclisçe hazırlanan anayasa, halkoyuna sunulmak suretiyle kesinleşmiştir
E) Hiçbiri

12. Bir devletin anayasasını yapma veya değiştirme, başka bir deyimle devletin siyasal yapısını belirleyen iktidara ne ad verilir?


A) Kurucu fonksiyonu
B) Halk iktidar
C) Yürütme fonksiyonu
D) Kurulmuş iktidar
E) Yasama fonksiyonu

13. Aşağıdakilerden hangisi devletin hukuki fonksiyonlarından değildir?

A) Yürütme fonksiyonu
B) Denetim fonksiyonu
C) Yasama fonksiyonu
D) Yargı fonksiyonu
E) Hiçbiri


14. 1876 yılında ilan edilen Kanun-i Esasiye için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


A) Meclis-i Umumi adını alan bir parlamento kurmuştur
B) Heyet-i Ayan ve Heyet-i Mebusan tarafından kabul edilen tasarılar, padişahın onayı olmadan yürürlüğe girmez
C) Padişah istediği zaman Heyet-i Mebusan-ı feshedebilir
D) 1876 anayasası batı örneklerine uygun bir meşruti monarşi kuramamıştır
E) Osmanlı imparatorluğunda anayasal ilk adımıdır


15. Aşağıdakilerden hangisi 1982 anayasasının başlangıç bölümünde yer almamıştır?


A) 12 Eylül 1980 harekatının meşruluğu
B) Atatürk medeniyetçiliği
C) Milli egemenlik
D) Kuvvetler birliği
E) Anayasanın ve hukukun üstünlügü


16. 1982 anayasası yürütme yetkisi ve görevini aşağıdakilerden hangilerine vermiştir?


A) Cumhurbaşkanı ve Başbakan
B) Cumhurbaşkanı ve Meclis Başkanı
C) Başbakan ve Mili Güvenlik
D) Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu
E) Meclis Başkanı


17. Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet ve niteliklerinden değildir?

A) Cumhuriyetçilik
B) Atatürk milliyetçiliğine bağlı olma
C) Halkçılık
D) Laik devlet olma
E) Sosyal devlet olma


18. Aşağıdakilerden hangisi egemenlik ilgili yanlış bir bilgilidir?
A) Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir
B) Türk milleti egemenliğini, yetkili organ eliyle kullanır
C) Egemenliğin kullanılması bir kişiye zümreye veya zümreye bırakılabilir
D) Egemenliğin kullanılması bir kişiye, zümreye veya sınıfa bırakılamaz
E) Hiç kimse veya organ kaynağını anayasadan almayan bir devlet yetkisi kullanamaz


19. Aşağıdakilerden hangisi 1924, 1961,1982 anayasalarının özelliklerinden biridir?


A) Parlamentonun çift meclisten oluşması
B) Meclis seçimlerinin 4 yılda bir yapılması
C) Yasaların anayasaya uygunluğunun anayasaya mahkemesince denetlenmesi
D) Kanun hükmünde kararname çikarma yetkisinin Bakanlar Kuruluna ait olması
E) Başbakanın TBMM üyeleri arasından Cumhurbaşkanı tarafından atanması


1d
2a
3e
4c
5e
6d
7c
8d
9d
10b
11b
12a
13b
14e
15a
16d
17c
18c
19e

AVRUPA BİRLİĞİ

19 Eylül 1946:
Zürih’te bir konuşma yapan İngiliz Devlet adamı Winston Churchill
“Avrupa
Konseyi”nin oluşturulmasını önerdi.

5 Mayıs 1949:
Avrupa Konseyi (Merkezi Strasbourg’da) kuruldu.

18 Nisan 1951:
Federal Almanya, Fransa, İtalya, Hollanda, Belçika ve Lüksemburg
Paris’te imzaladıkları bir Anlaşma ile Avrupa Kömür ve Çelik
Topluluğu (AKÇT)’nu
kurdular.

1 Ocak 1952:
AKÇT Anlaşması yürürlüğe girdi.

25 Mart 1957:
AKÇT üyesi altı ülke; Federal Almanya, Fransa, İtalya, Hollanda,
Belçika ve
Lüksemburg bu defa Roma’da imzaladıkları bir Anlaşma ile Avrupa
Ekonomik
Topluluğu (AET) ve Avrupa Atom Enerjisi Topluluğu’nu (EURATOM)
kurdular.

1 Ocak 1958:
AET ve EURATOM’u kuran Roma Anlaşması yürürlüğe girdi.

1 Temmuz 1967:
Kurucu üye altı ülkenin imzalamış oldukları “Füzyon Anlaşması”
sonucu AKÇT,
AET ve EURATOM için tek bir konsey ve komisyon oluşturuldu. “Avrupa
Toplulukları” terimi kullanılmaya başlandı.

30 Haziran 1968:
Avrupa Toplulukları‘nda Gümrük Birliği öngörülenden 1.5 yıl
önce tamamen
tesis edilmiş oldu.

1 Ocak 1970:
AET’nin 12 yıllık geçiş dönemi sona erdi. Ortak Dış Ticaret
Politikası
yürürlüğe sokuldu.

Nisan 1972-Mart 1973:
Toplulukta bir Ekonomik ve Parasal Birlik kurma yolunda oluşturulan
“Tünelde
Yılan Sistemi” uluslararası para piyasalarındaki dalgalanmalar
karşisında
başarısızlığa uğradı ve çöktü.

1 Ocak 1973:
İngiltere, İrlanda ve Danimarka resmen Avrupa Topluluğu üyesi
oldular.
Norveç 1972'de yaptığı referandumdan hayır oyu çikinca üye
olmadı.

13 Mart 1979:
Ekonomik ve Parasal Birlik kurma yolunda ikinci deneme olarak bir
“Avrupa
Para Sistemi” oluşturuldu. ECU reddedildi.

20 Haziran 1979:
Türkiye - AT müzakereleri başladı.

16 Eylül 1980:
Türk ordusunun yönetime el koyup parlamentoyu feshetmesinden sonra,
AT
Dışişleri Bakanlar Konseyi tarafından yapılan açıklamada, askeri
yönetime
“Zaman Kredisi” verildiği ve bu süre içinde anlaşmanın
durdurulmayacağı
bildirildi.

5 Haziran 1981:
Türkiye - AT Ortaklık Komitesi teknisyenler düzeyinde toplandı.

22 Ocak 1982:
Avrupa Parlamentosu, siyasal partilerin kapatılması, bazı ceza ve
tutuklamalar nedeniyle Ortaklık Anlaşmasının askıya alınmasını
Konsey ve
Komisyon’dan istedi, ilişkiler fiilen donduruldu.

16 Eylül 1986:
Türkiye-AT Ortaklık Konseyi toplandı. Böylece 12 Eylül 1980
tarihinden bu
yana donmuş olan Türkiye AT ilişkilerinin normalizasyon süreci
başladı.

1 Aralık 1986:
Türkiye’nin Ankara Anlaşması ve Katma Protokol hükümlerinden
doğan iş.

1 Temmuz 1987:
Tek Avrupa Senedi Yürürlüğe girdi.

Haziran 1988:
Hanover’de yapılan AT Zirve toplantısında Topluluk bir Ekonomik ve
Parasal
Birlik kurma hedefi yolunda çalisilmasi benimsendi.

Kasım-Aralık 1989:
Komünizm ve doğu batı bloklaşması çöktü. Doğu Avrupa ülkeleri
Sovyet
güdümünden çiktilar.

Kasım 1990:
Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Konferansı Nihai Senedi Paris’te
imzalandı.

22 Ekim 1991:
Avrupa Topluluğu’ndaki “tek Pazar” mevzuat ve uygulanmasının
Lihtenştayn,
Avusturya, İsviçre, İskandinav ülkelerine ve İzlanda’dan oluşan
EFTA (Avrupa
Serbest Ticaret Bölgesi)’ya genişleten “Avrupa Ekonomik Alanı
Anlaşmaları”
imzalandı.

7 Şubat 1992:
Avrupa Topluluğu’nda tek para birimi ve ortak bir merkez bankası
sistemine
dayalı bir “ekonomik ve parasal birlik” ile ortak dış politika ve
savunma
politikası perspektiflerine dayalı “siyasi birlik’in kurulmasını
öngören
Anlaşma Hollanda’nın Maastricht şehrinde mzalandı.

1992-1993:
AT, altı Doğu Avrupa ülke ile sanayi ürünlerinde serbest ticaret
dayanan
“Ortaklık Anlaşmaları” imzalandı.

9-10 Aralık 1994:
Essen’de yapılan AB Zirve toplantısına Polonya, Macaristan,
Slovakya, Çek
Cumhuriyeti, Bulgaristan ve Romanya’nın devlet ve hükümet
başkanlarını davet
eden üye ülkeleri liderleri bu altı ülkeye AB’ne tam üyelik
taahhüdünde
bulundular. Muhtemel üyelik tarihi 2000 yılı civarında.

1 Ocak 1995:
Tek Pazar’a giriş ile yetinmeyen Avusturya, İsveç ve Finlandiya
AB’nin üyesi
oldular. AB’nin üye ülke sayısı 15'e yükseldi. Norveç halkı 28
Kasım 1994'te
yapılan referandumda birkez daha hayır oyu kullanınca, Norveç yine
AB’ne üye
olmaktan son anda vazgeçti.

1996:
Avrupa Birliği’nin kurumsal yapılanmasında önemli değişiklikler
yapacak üye
ülkelerin “hükümetler-arası konferansı” yapılacak bir Anlaşma
daha
imzalanacak.

1 Ocak 1997:
Enflasyon, döviz kuru, bütçe açıkları ve borçlarla ilgili
şartlar
gerçekleştiğinde, AB’nde tek para birimi ve Ortak merkez
bankasının yer
alacağı para birliği fiilen başlayacak.

1 Ocak 1999:
1997 başında şartlar oluşmazsa, 1999 başinda ekonomik ve parasal
birlik,
şartları yerine getiren ülkeler arasında fiilen başlayacak.

2000:
Polonya, Macaristan, Slovakya, Çek Cumhuriyetleri, Romanya ve
Bulgaristan
muhtemelen AB’ne üye olacaklar.

2000-2010:
Baltık Cumhuriyetleri (Litvanya, Estonya, Letonya), Solovenya,
Hırvatistan,
Malta ve Kıbrıs Rum kesimi muhtemelen AB’ne üye olacak

1 yorum:

Mustafa Bayram dedi ki...

Çok güzel bir blog açmışsınız çok beğendim teşekkür ediyorum. Özellikle anayasa hukuku, ceza hukuku, miras hukuku konularını çok severek çalışıyorum. Aslında en çok sevdiğim miras hukuku çünkü miras demek para ve zenginlik demek :) . Bu yüzden miras avukatı olmayı çok isterdim ama hukuk için puanım yetmeyince Hakla İlişkiler okudum şimdi de kpss için çalışıyorum.